tisdag, januari 27, 2009

Från mörkt till ljust.



Anonym sa:
supersnygg outfit!! snälla kan inte du hjälpa mig? jag har ungefär lika mörkt hår som du hade innan och skulle vilja bli ljusare tyyp som du, vad använde du för färg? superbra blogg!
kramar lina kalmartjejj


Svar:
Eftersom du inte har någon blogg så svarar jag såhär.
Jag gjorde jättetäta slingor mer hätta. Använde mig av Moods "Slingblond". Efter det hade jag i en färg i hela håret som heter "Pärlblond", också från Mood. Däremot tyckte jag då att mitt egna hår blev för ljust i förhållande till hur löshåret blev, så då hade jag ett paket med en ljus guldbrun färg som stått här i några månader och aldrig blivit använt. Hade i det i bara 10 minuter för att mörka ner mitt egna lite, och ville inte ha det så brunt som det skulle bli om jag hade haft i det i 25 minuter (som var hela verkningstiden). Dom 10 minutrarna gjorde så det mörkades ner en nyans, och tur som jag hade, så stämde det väldigt bra överens med löshåret !
Nu beror allt på hur ditt tidigare hår har för färg, om det bleker sig lätt o.s.v. För Det är olika också på hårkvalité, vad man har använt sig av för produkter innan.
En sak du iaf ska tänka på när du gör ett så pass mörkt hår ljusare, är att ha i avfärgningen (alltså blonderingen) i så länge det går. Alltså den maximala verkningstiden. På Moods slingblonda (blekningen jag använde) står att maximala verkningstiden är en timme. Det kan verka länge och se jätteljust ut, men det blir alltid mörkare när man sköljt ur allt.
Sen att när du väljer den färgen du ska ha i efter, alltså den som ger nyansen, så ta den ljusare. För det blir alltid mörkare än vad man tror. Tänk också på att välja en färg som innehåller "ask", alltså t.ex "askblond" eller "pärlemor". Det neutraliserar det gula och oranga som blir när man bleker ett riktigt mörkt hår.
Jag exprimenterar mycket med mitt hår och ska jag vara ärlig var detta kanske inte det önskade resultatet. Men jag tyckte det blev snyggt och jag trivs i det så det fick bli så.
Men som sagt, allt beror på vad du har för hårfärg nu och din egna hårkvalité. Men nu har du fått veta hur jag gjorde.
Tack för komplimangerna förresten. :)




Inga kommentarer: